Hörneå bys hemsida
web-redaktör: lena.lindholm@becken.se
kontakt

Hörneås polis-cykel

Gammalt skrot

Hörneås historia

Startsida

Hörneå bys hemsida www.becken.se

Hörneås Poliscykel - en Polismoped - Kroon

Uppdatering nr 2 i serien om Hörneås "Poliscykel", som tros ha varit en gammal moped, eller som det ibland kallades förr; en cykelmoped - eller - mopedcykel - eller - cykel med påhängsmotor. Kjell Johansson i Uddevalla återkom med ytterligare information i veckan, med följande ord:

Hej igen.
Vet nu lite mer om svalan. Har som svalan sålt som cykel. Har även sålts under namnet kroon som föregångare till moped. Det är troligen kroon som har tillverkat framgafflarna, som fanns i 2 modeller, vill minnas att jag läst det någonstans. Sänder med bild på svalan cykel med fjädring fram och bak.

Häls. Kjell Johansson - 2020-06-25

Kjell nämner en bild på Svalan, som verkar ha kört fast i någon router. Kanske kommer den loss.

<<<>>>

Tillägg till denna artikel görs 2020-06-24, med anledning av ett mail till redaktionen från Kjell Johansson i Uddevalla. Så här skrev Kjell:

Hej.
Första gången jag såg en sådan cykel, eller rättare en ram med framgaffel, det var på en veteranmarknad, kommer ej ihåg var. Den var till salu. Jag frågade vad den kostade, men han ville ej säga något pris, (utan jag skulle i så fall bjuda ett pris.) Jag bjöd aldrig, och vet ej om den blev såld.

Jag har sedan fått reda på mer information om den. Framgaffeln är troligen tillverkad av Frej. Att den fanns i Svalans upplaga förvånar mig. Frej tillverkade dessa framgafflar till lättviktare 98 cc, och mopeder. Den så kallade cykeln är nog inte en äkta cykel. Frej sålde dessa med en påhängsmotor. Det var en föregångare till mopeden. Frej var ett litet fabrikat som bla tillverkade mopeder, men de blev aldrig stora. Deras mopedtillverkning kom ut i små serier. Kan ta reda på vilken motor som har suttit i er (cykel) mopedram om intresse finns.

Hälsningar Kjell Johansson - 2020-06-20

Således, det som berättas i artikeln nedan är nog inte en Poliscykel utan en föregångare till Polismotorcykeln, en Polismoped! Söker man på "Frej moped" hittas onekligen bilder som leder framåt i teknikforskningen. Svar - JA till Kjell - det vore intressant att få mer detaljer om "Polismopeden" i Hörneå! Eventuell fortsättning följer.

Originaltexten nedan får stå kvar såsom den skrevs 2016.

<<<>>>

Vid årets (förra årets) städdag 2015 stod en cykel lutat mot en vägg vid Hörneå Bygdegård. Skulle cykeln slängas, var första tanken! För den tekniknostalgiske insågs dock att en sådan klenod absolut måste leva kvar - ett museialt föremål.

Polis-Svalan

Bild 1. Cykeln i fråga, helt brunrostig men med luft i däcken och till synes intakt och i original.

I bild 1 ses en unik och väldigt modern konstruktion. Cykeln har fjädring både fram och bak. Cyklar i halvmodern tid (förra årtusendet, sent 1900-tal) hade ju absolut ingen fjädring, möjligen i sadeln. Under aktuellt årtusende (2000-talet) har ju saker hänt på cykelsidan. Begreppet "dämpad framgaffel" är trendigt idag. Nu handlar det oftast om en så kallad "teleskopgaffel" i dess olika former (som en tubkikare). Cykeln i bild 1 har annan form av fjädring. Den är skenbart lik en konstruktion som på motorcykelspråk kallas "Springergaffel", men så är det inte. Ej heller är det ett så kallat parallell-stag som var vanligt på gamla Husqvarna motorcyklar. Gaffeln är ledad i en punkt och fjädrad i en annan (se bild 2).

Framgaffel

Bild 1. Framgaffeln med sin fjädring. Man kan ifrågasätta hur effektiv fjädringen blir. Effekten bygger på att gaffeln lutar i relation till styraxeln, bland annat.

Fjädringen till "bakvagnen" är mer konventionell mot vad som förekommer på moderna cyklar. Den består av en spiralfjäder framför pakethållaren mot ramen (se bild 3). Bakgaffeln är ledad vid tramphuset, som traditionellt på en motorcykel. Ibland kallades det hela för "baksving". Risk finns att golfare vädrar morgonluft, eftersom begreppet "baksving" även finns hos dem och exempelvis "Bunker-Bengt´s Svingtips". Att som golfspelare kallas Bunker-Bengt låter förödmjukande, men är inget tema för denna artikel, bara ett konstaterande.

Kanske har dagens cykelkonstruktörer sneglat på Hörneåcykeln i dessa tekniska finesser.

Bakfjädring

Bild 1. Bakfjädringen, här ses spiralfjädern bakom sadeln. Stilrent.

Läsare undrar nog vad cykeln heter - jo- den heter Svalan. Detta var en svensk cykeltillverkare och namnet registrerades 1910. Hörneå-cykeln kan dock spåras till åren efter 1924, för då köptes märket upp och tillverkningen av Svalan flyttades till Falun. Ett företag vid namn "Eriksson & Mård A.B i Falun" berättas om på vissa håll. I bild 4 kan däremot uttydas "Maskin-Aktiebolaget John Eriksson Falun", och kanske är detta någon mellanperiod före eller efter "Eriksson & Mård". Vid Tekniska Museet finns en databas, och där identifieras företaget Svalan, bland annat som "Maskin-Aktiebolaget John Eriksson". Svalan var bara ett av cirka hundra (!) gamla cykelmärken som börjar på bokstaven "S".

Kanske betingar Hörneå-cykeln lite värde trots "patinan". I antiksammanhang är begreppet patina likvärdigt med pengar, men i fråga om veterancykel kan det motsatta gälla om patinan heter "gravrost". Trots detta är Hörneå-cykeln ett historiskt dokument och mycket sevärd.

Svalan

Bild 4. Märket Svalan.

Svalan hängde med länge som cykel, och hade även framgångar i tävlingssammanhang. Hörneås egen Svala är snarast att betrakta som ett utryckningsfordon då den cyklas av byns egen polis vid namn Robbin. Även som sådan går cykeln oftast mycket fort.

Gunnar Engström, 2016-01-17

 

Har Du något att berätta? Maila Din berättelse eller artikel till redaktionen.

Besökare

Hörneå bys hemsida www.becken.se